پاسخ اداره کل میراث استان به خبر:

زيلوهاي 500 ساله در موزه ميبد مي‌پوسند

یزدفردا :در پی انتشار مطلب دریزد فردا دات کام  با عنوان : زيلوهاي 500 ساله، در موزه ميبد ميپوسند اداره کل میراث فرهنگی استان یزد اقدام به ارسال جوابیه نموده است که عینا منتشر می شود.


پاسخي شفاف به خبر (زيلوهاي 500 ساله در موزه ميبد مي‌پوسند)


 پيرو خبر مورخ 10/2/90 با عنوان ‌«زيلوهاي 500 ساله در موزه ميبد مي پوسند/ زيلوهاي ميبد در سايه بي‌توجهي مسئولين در حال نابوديست » که در سايت‌ها منتشر شده است موارد زير به استحضار مي‌رسد.

موزه زيلو در محل کاروانسراي شاه عباسي ميبد برپا شده است که البته با توجه به کمبود فضا داراي مشکلات و نقايصي نيز هست.

ذکر اين نکته ضروري است زيلوهايي که اکنون در موزه نگهداري مي‌شوند تا سال 1382 در وضعيت بسيار اسف باري در فضاي زير پله فرمانداري و انبارهاي گوناگون همراه با وسايلي همچون تيرآهن و لوله‌هاي داربست نگهداري ميشده و مجموعا از اماکن و مساجد به همت انجمن دوستداران ميراث فرهنگي و ادره کل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان يزد گردآوري گرديد.

پس از مرمت کاروانسرا بخشي از اين زيلوها در فضاي شترخوان شرقي اين بنا به نمايش درآمد و بقيه نيز در مکان مناسبي نگهداري مي‌شوند.

با توجه به کمبود فضاي موزه، زيلوها در وضعيت ايده ال موزه نگهداري نمي‌شود اما با توجه به پايش‌هاي منظمي که از سوي آتليه مرمت و متخصصين مرمت و مبارزه با عوامل بيولوژيک صورت مي‌گيرد، آسيب جدي اين زيلوها را تهديد نمي‌کند اما برخي از زيلوهاي تاريخي به ويژه زيلوي مسجد جامع ميبد به تاريخ 808 ه.ق نياز به مرمت دارد که در برنامه مرمتي سال جاري اداره کل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان يزد قرار گرفته است.

شايان ذکر است: از سال جاري طرح ارتقاي کيفي موزه زيلو در دستور کار اين اداره کل قرار گرفته به طوري که اکنون ويترين‌هاي خاصي براي نگهداري و به نمايش درآمدن زيلوها در دست ساخت است که حداکثر تا سه ماه ديگر در موزه قرار خواهد گرفت.

گفتني است: اين خبر که زيلوهاي ميبد در سايه بي توجهي مسئولين در حال نابوديست صحت نداشته و اظهاري نظري کاملا غيرکارشناسي و بدون سند و مدرک است.

روابط عمومي اداره كل ميراث‌فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري استان يزد

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا